Blog Mathilde

FlexStagiair in gesprek met het onderwijs voor ondernemende stages

FlexStagiair brengt studenten en ondernemers bij elkaar. Maar een belangrijke groep daar tussen in zijn natuurlijk onderwijsinstellingen: onze stages moeten passen binnen regels, richtlijnen en wensen van opleidingen daarvoor. Dat levert leerzame en interessante gesprekken op met stagecoördinatoren, docenten en anderen die betrokken zijn bij stages voor studenten. Dus ook: veel nieuwe inzichten!

We horen wel eens: “Onze stageplekken kunnen alleen maar bij bedrijven met meer dan 5 medewerkers.”

Deze reactie wijst vaak op een regel bij met name HBO-opleidingen, die daardoor stages bij zelfstandig ondernemers regelmatig niet toe staan. Maar meer en meer verandert de arbeidsmarkt naar meer zelfstandig werkenden, kleine start-ups of hybride werknemers, waar iemand 2 of meer banen combineert. Dus hoe logisch is het dan om al tijdens de studie, en in het bijzonder tijdens stages, te ervaren wat deze nieuwe werkvormen betekenen.

FlexStagiair vangt risico’s op

Vaak worden verschillende risico’s gezien voor stages bij zelfstandig ondernemers. Wat als bijvoorbeeld de ondernemer langdurig ziek wordt? Of zijn werk onverwacht drastisch verandert? Dan verdwijnt plotseling ook de stage van de student die misschien net enthousiast was begonnen. Natuurlijk: bij een groot bedrijf is dit risico veel minder aanwezig en is er vaak meer ruimte voor een andere invulling als bijvoorbeeld de rechtstreekse begeleider van een stagiair uitvalt.

Dit risico is juist één die wordt afgedekt door het model van FlexStagiair van gedeelde stages. Wanneer 2, 3 of misschien zelfs 4 ondernemers een volledige stageplek aanbieden en het gebeurt toch dat één van de ondernemers uitvalt, betekent dit niet direct het einde van de stage. Die kan ook door bij de andere ondernemers, waarbij we natuurlijk zorgen voor een passende alternatieve invulling van de uitgevallen dagen. Bijvoorbeeld bij de al deelnemende ondernemers, of misschien bij een ondernemer met een nieuwe vacature.

Gelukkig treffen we natuurlijk óók een hoop mensen binnen het onderwijs die de meerwaarde zien van die bundeling van ondernemers. Voor innovatieve ideeën, nieuwe business modellen en andere creatieve thema’s kun je tegenwoordig ook steeds meer bij zelfstandig ondernemers terecht. Dat betekent dat een andere terugkerende drempel – niet genoeg inhoud of te laag niveau van de stageopdracht – goed te overkomen is. Elke stage is maatwerk. In overleg met ondernemers en student wordt de inhoud, de opdracht, en het leerdoel van een stage bepaald zodat de student uiteindelijk goed verder kan met datgene wat hij of zijn heeft geleerd. En de ondernemers natuurlijk geholpen zijn bij het verder laten groeien van hun bedrijf.

Samen naar kwalitatieve stages voor ondernemende studenten

De gesprekken met onderwijsinstellingen die we sinds de start van FlexStagiair voeren gaan over deze praktische dingen. Want uiteindelijk willen we allemaal studenten helpen aan kwalitatieve, leuke en ondernemende stages. Bij sommige opleidingen, zoals bijvoorbeeld Small Business (& Retail Management), is de link makkelijk gelegd. Soms kost het meer tijd om met elkaar te verkennen wat er mogelijk is. Maar met de groei van flexibel & hybride werken gaat FlexStagiair met ondernemers en het onderwijs deze uitdaging graag aan.

Geïnteresseerd om hierover verder te praten? We horen graag van je!

En als ondernemer op zoek naar een stagiair? Nu is het moment om je stageplek bij ons aan te melden.

Dit artikel is geschreven door Mathilde Teuben, mede-oprichter van FlexStagiair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *