Favicon 512

Stageplek aanbieden interessant voor mijn onderneming?

Het wordt een steeds bekender onderwerp van gesprek: nu de economie weer aantrekt en je klantenbestand groter wordt lijkt je agenda steeds voller te staan. Graag zou je deze toenemende vraag tegemoet willen komen met wat extra, en bij voorkeur kostenefficiënte mankracht. Een stageplek aanbieden lijkt voor een startup of zzp-er niet meteen voor de hand te liggen. Toch wil je als het even kan ook nog aandacht besteden aan het definiëren van die vernieuwde marketing strategie, of wil je toch – ook zeker niet onbelangrijk – dat marktonderzoek uitvoeren dat zo lang is blijven liggen of simpelweg meer service kunnen bieden aan je klanten. Is het voor jouw onderneming interessant om een stagiair in de arm te nemen? Alle voor- en nadelen van het aanbieden van een stageplek even op een rij.
In de haarvaten van een nieuwe generatie

Diep ingaan op het feit dat stagiairs over relatief weinig praktijkervaring beschikken is het intrappen van een open deur. De studenten komen immers vers uit de schoolbanken en zullen voor praktische zaken natuurlijk meer begeleiding nodig hebben dan een ervaren werknemer.

Wel biedt het feit dat het (nog) om studenten gaat ook duidelijke voordelen. Niet alleen beschikken ze over up-to-date kennis, ze bekijken je organisatie ook met een objectieve en frisse blik. Hoe wordt er precies gewerkt? En zijn er niet meer efficiënte methodes om je klanten dezelfde of zelfs betere service te bieden? Is jouw onderneming klaar voor de nieuwe generatie consumenten? Een paar voorbeelden van vragen waarvoor je bij een student goed terecht kunt. Een goed praktijkvoorbeeld van zo’n succesvolle stage is die van onze eigen Flexstagiair Eline Poort.

Financiëel aantrekkelijk

Laten we dan verder gaan met open deur nummer twee: het hebben van een stagiair is financiëel gezien voordelig. Je bent wellicht wat extra tijd kwijt aan het geven van uitleg aan de stagiair, maar het aan een stagiair delegeren van werkzaamheden zal in de meeste gevallen voordeliger zijn dan het zelf vrijmaken van tijd.

Sterker nog, in een aantal gevallen heb je als ondernemer zelfs recht op subsidie uit de zogeheten Subsidieregeling Praktijkleren waarbij de onderneming subsidie ontvangt voor het aanbieden van stageplekken (meer info daarover kun je hier vinden).

Geschikt voor mijn onderneming?

Om daadwerkelijk te bepalen of het aanbieden van een stageplek geschikt is voor jouw onderneming zijn er een aantal vragen die er gesteld zouden kunnen worden, namelijk:

  • Is mijn marketingstrategie klaar voor een nieuwe generatie van klanten?
  • Heb ik voldoende tijd om al mijn werkzaamheden naar tevredenheid uit te voeren? Denk hierbij ook aan andere core werkzaamheden zoals administratie, acquisitie en verdere kennisvergaring.
  • Zo niet, is er een budget voor het aannemen van een nieuwe full-time werknemer/zzp-er?

Zijn dit vragen waar geen eenduidig “ja” op kan worden beantwoord? Dan is het wellicht interessant om eens te bekijken wat de mogelijkheden voor jouw onderneming zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *